نحوه استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین!

استخراج بیت کوین می تواند بسیار سودآور باشد به شرطی که برق ارزان و سخت افزار مناسب این کار را داشته باشید. به خاطر داشته باشید که استخراج بیت کوین رقابتی است. کشور چین به دلیل برق ارزان تر غالب استخراج بیت کوین جهان را در اختیار دارد.

تا چند سال پیش استخراج بیت کوین عمدتا با CPU یا همان پردازنده‌‌ها انجام می‌گرفت و سیستم‌های خانگی معمولی هم می‌توانستند به استخراج سودآور بیت کوین بپردازند. اما با گسترش شبکه بیت کوین و ماینرهای آن امروزه استخراج به صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ ای‌سیک (ASIC) امکان پذیر است.

*شرکت بازگانی عارف دیزل پارس*

ماینر بیت کوین آی‌سیک(ASIC) چیست؟

ابتدا ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را برای پردازنده های کامپیوتری (CPU) طراحی کرد. بعد از چند سال استخراج کنندگان بیت کوین کشف کردند که می‌توانند از کارت های گرافیکی قدرت بیشتری داشته باشند و از کارت های گرافیکی ساخته شده توسط ASIC ها (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) استفاده کردند، امروزه تمام استخراج های بزرگ و اصلی بیت کوین بر روی سیستم های تحت ASIC انجام می شود. به نوعی سخت افزارهای ASIC بیت کوین متخصص استخراج بیت کوین و هسته ی اصلی دستگاه های استخراج بیت کوین هستند.

به طور کلی فرایند استخراج به صرفه بیت کوین به صورت زیر است :

تهیه دستگاه استخراج ای‌سیک مناسب

نصب کیف پول بیت کوین

اتصال دستگاه به استخر استخراج و شروع به کار استخراج

تجهیزات موردنیاز استخراج ارز رمزنگاری شده :

علاوه بر دستگاه های ASIC استخراج ، به تجهیزات جانبی دیگری در فرایند استخراج نیاز است :

منبع تغذیه یا پاور – سخت افزارهای استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه منبع تغذیه یا پاور قوی برای استفاده از برق دارند.

فن های خنک کننده – سیستم های استخراج بیت کوین گرمای بسیار زیادی تولید می کنند. محیط خنک و استفاده از فن های قوی برای عملیات استخراج بسیار مهم است.

اینترنت پایدار – استخراج به اینترنت خیلی پرسرعتی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی آن مهم است. بهترین نوع اینترنت برای استخراج اینترنت Adsl است که اگر خط تلفن ثابت داشته باشید، می توانید از طریق مخابرات یا شرکت های خصوصی سرویس Adsl خود را فعال کنید. سرعت اینترنت ۲ تا ۴ مگ برای استخراج مناسب است. برای اتصال به Adsl نیاز به یک مودم دارید. یک مودم ساده و بادوام کافی است. با کابل Ethernet می توانید مودم خود را به دستگاه متصل کنید. توجه داشته باشید باید تا حد امکان قطعی و وصلی مودم را کم کنید. قطعی و وصلی اینترنت، فرایند استخراج را با مشکل مواجه می‌سازد.

استخراج شخصی :

با توجه به هزینه‌های بالا، استخراج بیت کوین به‌ صورت شخصی تنها در صورتی توصیه می‌شود که شما به مقدار زیاد و مهم ‌تر از همه ارزانی برق و یک اتصال شبکه قدرتمند در دسترس داشته باشید. قبل از سرمایه ‌گذاری در زمینه هر نوع تنظیمات سخت ‌افزاری یا استخراج ، ضروری است که از یک ماشین حساب استخراج بیت‌کوین استفاده کنید تا ببینید آیا با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها، سودی به دست خواهید آورد.

اگر شرایط استخراج شخصی را داشته باشید ، باید یک ASIC miner درست انتخاب کنید و با آن کار کنید. در حالی که دستگاه استخراج Antminer مدل S9i و S9j از مناسب ترین استخراج کنندگان هستند، البته محصولات قابل رقابت زیادتری وجود دارد که ارزش بررسی دارند.

استخراج ابری :

کلود ماینینگ یا استخراج ابری ، فرایند استخراج ارزهای دیجیتال به وسیله مجموعه تجهیزات در یک دیتا سنتر با استفاده از پردازش مشترک است.

در این روش استخراج ، کاربران قادر خواهند بود بدون مدیریت سخت‌افزار ، به استخراج رمز ارزها ، از جمله بیت‌کوین بپردازند. مراکز استخراج، متعلق به شرکتهای ارائه دهنده خدمات استخراج ابری می باشد و کلیه وظایف مربوط به مدیریت سخت ‌افزار، نگهداری و سایر هزینه‌های جانبی را بر عهده دارند و مشتری با خریداری سرویس مربوطه قادر به استخراج رمز ارز مورد نظر خود خواهد بود.

چرا استخراج ابری ، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است؟

اول برای استخراج بیت کوین نیاز به دستگاههایی به نام ماینر می باشد.هر ماینر به منظور فعالیت ، نیاز به برق دارد.این میزان برق مورد نیاز، مثلا در دستگاه S9 از شرکت بیت مین ، 1400 وات می باشد.با توجه به روشن بودن دستگاه در 24 ساعت شبانه روز ، هزینه این میزان برق با احتساب نرخ برق خانگی ، قابل توجه خواهد بود، ولی در شرکتهای ارائه دهنده خدمات کلود ماینینگ یا استخراج ابری ، معمولا از برق صنعتی استفاده میشود و حتی برخی از شرکت ها به منظور کاهش هر چه بیشتر هزینه برق ، اقدام به تاسیس نیروگاه های خورشیدی یا گاز سوز کرده اند که سبب کاهش چشمگیر هزینه های برق آنها شده است.

ماینرها با توجه به قدرت پردازش بالایی که دارند ، گرمای زیادی تولید می کنند. در صورتی که گرمای این ماینرها از حدی بیشتر شود ، آسیب جدی خواهند دید. برای جلوگیری از این آسیب ناشی از گرما ، نیاز به کنترل دمای ماینر وجود دارد.معمولا از اسپلیت ها برای کنترل دمای ماینر استفاده میشود. در استخراج ابری ، بدون نگرانی از بابت نحوه کنترل دمای ماینرها و دمای محیط ، با آسودگی خاطر تنها به استخراج رمز ارز مورد نظر از جمله بیت کوین خواهید پرداخت و حتی در صورت آسیب هر یک از دستگاهها ، شرکت ها بلافاصله اقدام به جایگزین کردن دستگاه خواهد کرد و شما هیچ تفاوتی در میزان مورد انتظار استخراج بیت کوین ، مشاهده نخواهید کرد.

ماینرها برای کنترل نسبی دمای خود با فرض دمای خنک و تا حدی سرد محیط ، از فن هایی قدرتمند استفاده میکنند.این فن‌ ها همواره با آخرین دور ممکن و با حداکثر توان در حال چرخش هستند و به همین جهت سر و صدای زیادی تولید میکنند ، به طوری که یک ماینر، صدایی به اندازه 84 دسی بل تولید میکند.این میزان صدا بسیار آزار دهنده خواهد بود.صدای تولید شده به اندازه صدای تولید شده توسط یک جاروبرقی پر سرو صدا خواهد بود. در استخراج ابری، شما درگیر این مسائل نخواهید شد و کلیه فرایند استخراج را به شرکت ارائه دهنده این خدمات خواهید سپرد.

انواع استخراج ابری معایب و مزایای استخراج ابری :

به طور کلی ، سه نوع استخراج از راه دور وجود دارد :

۱- استخراج میزبانی (Hosted mining)

اجاره یک دستگاه استخراج که توسط ارائه دهنده میزبانی شده است.

۲- استخراج میزبانی مجازی (Virtual hosted mining)

یک سرور خصوصی مجازی (کلی) ایجاد کرده و نرم افزار استخراج خود را نصب کنید.

۳- قدرت هش اجاره ای (Leased hashing power)

اجاره مقداری قدرت هش، بدون داشتن یک کامپیوتر فیزیکی یا مجازی شخصی و اختصاصی. ( این روش محبوب ترین روش استخراج ابری است.)

به طور خلاصه مزایای استخراج ابری شامل موارد زیر است :

• بدون نیاز به مکان

• بدون هزینه برق اضافی

• بدون نیاز به تجهیزات

• مشکلات خنک کردن تجهیزات وجود ندارد

• به تامین و تنظیم کنندگان تجهیزات نیاز نخواهید داشت

معایب استخراج ابری :

• ریسک کلاهبرداری

• استخراج غیرشفاف

• هیجان کمتر ( اگر شما یک عاشق کامپیوتر هستید که جمع آوری سیستم را دوست دارید)

• سود پایین تر – اپراتورها باید هزینه های خود را تامین کنند.

• نوسانات قیمت که ممکن است باعث کم شدن سود یا توقف فعالیت شود.

• عدم کنترل و انعطاف پذیری.