بیت کوین چیست ؟

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین

در پاسخ به سوال بیت کوین چیست؟ باید گفت که استخراج بیت کوین به فرایندی گفته می‌شود که طی آن با استفاده از سخت افزارهای خاص کامپیوتری در شبکه بیت کوین ، قادر به حل مسائل رمزنگاری شده ، تأیید 51% صحت یک تراکنش و نهایتاً ایجاد یک بلوک در زنجیره بلوکی (بلاک چین) است. افرادی که مجهز به این سخت افزارها در شبکه بیت کوین هستند، با تأیید تراکنش و تولید بلوک ، مقداری بیت کوین (بنا به میزان سختی شبکه در لحظه) به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

درست مانند ارزهای رایج ملی ها مثل دلار ، بیت کوین به خودی خود ارزشی ندارد. مانند یک دلار، ارزشمندی بیت کوین هم فقط به دلیل اعتبار آن در نزد کاربرانش است که باعث عرضه و تقاضا می‌شود.

ممکن است زمانی که اصطلاح «استخراج بیت کوین» گفته می شود، در ذهن خود سکه‌هایی را مجسم کنید که از دل زمین بیرون کشانده می‌شوند اما بیت کوین فیزیکی نیست . بنابراین دلیل آن که آن را استخراج یا ماینینگ می‌نامیم این است که استخراج بیت کوین هم به نوعی از نظر فلسفی بی شباهت به استخراج طلا نیست. به این صورت که بیت کوین‌ها در طراحی پروتکل وجود دارند (مثل طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز قابل دسترسی نیستند (مثل طلاهایی که هنوز از دل خاک بیرون کشیده نشده‌اند).

تا جائیکه ما به عنوان عارف دیزل پارس اطلاع داریم ، بر اساس پروتکل یا همان قوانین بیت کوین ، فقط تعداد ۲۱ میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت و نه به آن اضافه می گردد و نه از آن کم می گردد. استخراج‌کنندگان بیت کوین یا ماینرها کاری انجام می‌دهند که به وسیله آن می‌توانند به بیت کوین‌ دست پیدا کنند.

ماینرها با تولید بلاک‌هایی از تراکنش‌های معتبر و اتصال آن‌ها به بلاک چین پاداش دریافت می‌کنند.

به منظور انجام تراکنش در شبکه بیت کوین ، شما به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید. کیف پول بیت کوین برنامه‌ای است که اجازه ذخیره و تبادل بیت‌ کوین‌ را به شما می‌دهد ، این کیف پول می بایست حتما مجهز به دانگل سخت افزاری جهت افزایش ضریب ایمنی باشد.

در بیت کوین ، کیف پول شما بانک شخصی شماست. برای اینکه تضمین شود که فقط کیف پول مورد نظر بتواند بیت کوین های داخل خود را خرج کند، هر کیف پول با نوعی روش رمزنگاری محافظت می‌شود.

در بیت کوین برای خرج کردن دارایی‌ ها نیاز به یک نوع کلمه عبور است و این کلمه عبور ، امضای دیجیتال نام دارد.

مثل یک امضای دست نویس ، امضای دیجیتال معتبر بودن یک پیام را تصدیق می‌کند. اما این کار با استفاده از یک الگوریتم ریاضی خاص انجام می‌شود و کپی و جعل آن را غیرممکن می‌کند.

امضای دیجیتال مانند یک کلمه عبور ساده و ثابت نیست بلکه برای هر تراکنش ، باید امضایی کاملا متفاوت درج شود.

یادتان باشد که در شبکه بیت کوین شما با افراد کاملا غریبه سر و کار دارید ، بنابراین باید امنیت شما تامین شود و دارایی‌های شما امن بماند.

یک امضای دیجیتال با استفاده از دو کلید جداگانه کار می‌کند. این دو کلید با وجود متفاوت بودن ، مکمل یکدیگر هستند.

کلید خصوصی ، یک امضا تولید می‌کند و با یک کلید عمومی بقیه می‌توانند معتبر بودن امضا را بررسی کنند.

کلید خصوصی را به عنوان کلمه عبور واقعی در نظر بگیرید و امضای دیجیتال مدرکی است که نشان می‌دهد شما کلمه عبور را دارید.

در واقع آدرس‌ های کیف پول براساس کلیدهای عمومی هستند. بنابراین وقتی شما قصد ارسال بیت کوین دارید در حقیقت به کلید عمومی فرد بیت کوین ارسال می‌کنید.

سیستم بیت کوین میزان موجودی حساب‌ها را ذخیره نمی‌کند. در بیت کوین تنها چیزی که ثبت می‌شود تراکنش‌های تایید شده هستند. به عبارت دیگر دفتر کل بیتکوین فقط سوابق تراکنش‌های منتشر شده را ذخیره می‌کند.مالکیت در بیتکوین بر اساس تراکنش‌های قبلی تعیین می‌شود.

شبکه بیتکوین تراکنش‌ها را با گذاشتن آن‌ها در بلاک مرتب می‌کند.

هر بلاک دارای تعدادی تراکنش بوده و به بلاک قبلی خود متصل است. طبق این سیستم ، در زمانی مشخص یک بلاک بعد از بلاک قبلی قرار می‌گیرد. به زنجیره‌ای از این بلاک‌ها زنجیره بلاکی یا همان بلاک چین می‌گویند.

هر نود می‌تواند تراکنش‌ها را در یک بلاک قرار دهد و آن‌ها را به دیگر نودها مخابره کند اما یک شرط دارد و آن این است که نود باید ماینر یا استخراج کننده باشد.

برای اینکه بلاک‌ها به بلاک چین اضافه شوند، هر بلاک باید دارای جواب یک معادله ریاضی پیچیده باشد. تنها راه حل کردن معادله، حدس زدن اعداد است. به عمل پیدا کردن معادله بلاک‌ها، ماینینگ می‌گویند.

طرح گرافیکی برای تجسم نودها در شبکه

یک نود در شبکه بیت کوین ، کامپیوتر قدرتمندی است که نرم افزار بیت کوین را اجرا و با مشارکت در انتقال اطلاعات به حفظ کار شبکه بیتکوین کمک می‌کند. هر کسی می‌تواند با دریافت رایگان نرم افزار بیت کوین و اختصاص برق و فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود ( در حال حاضر بیش از ۱۴۵ گیگابایت) یک نود را اجرا کند. نودها تراکنش‌ها در تمام شبکه پخش می‌کنند.

بعضی از نودها شرایطی ویژه دارند که به آن‌ها نود ماینینگ (همان ماینر) می‌گویند. در ابتدای کار بیتکوین همه نودها ماینر بودند اما امروزه نودهای ماینینگ با نودهای صرفا اعتبارسنج کمی تفاوت دارند. نودهای ماینر ، تراکنش‌ها را در بلاک‌ها جمع آوری و سپس آن‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کنند.

اضافه کردن بلاک به بلاک چین مستلزم حل کردن یک معادله ریاضی پیچیده است که فقط با حدس زدن اعداد امکان‌پذیر است.

به ماینری که زودتر از همه پازل را حل کنید جایزه تعلق می‌گیرد!

کامپیوترهای قدرتمند ماینر اعداد را یکی پس از دیگری امتحان می‌کنند تا بتوانند جواب معادله هر بلاک را بدست آورند. راهکاری به نام تابع هش این امکان را فراهم می‌‌کند تا بتوان خروجی را پیش‌بینی کرد. بنابراین ماینرها راهی جز امتحان کردن اعداد در تابع هش ندارند تا سرانجام به نتیجه درست برسند. همچنین هش ایجاد شده باید با چند صفر شروع شود که کار حدس عدد را بسیار سخت می‌کند.

این یک فرایند رقابتی است. اولین ماینری که به جواب معادله و هش صحیح برسد ، برنده می‌شود و آن را به بقیه نودها اعلام می‌کند. بلافاصله تمام ماینرها از کار بر روی آن بلاک خاص دست برمی‌دارند و برای بلاک بعدی دوباره رقابت از سر گرفته می‌شود. به عنوان پاداش این کار، مقداری مشخص از بیت کوین که توسط پروتکل تعیین شده است به ماینر برنده تعلق می‌گیرد. ماینر همچنین تمام کارمزد تراکنش‌های یک بلاک را هم دریافت خواهد کرد.

در زمان نوشتن این مطلب پاداش استخراج بیت کوین، ۱۲.۵ واحد بیت کوین (BTC) است. این پاداش در ابتدای راه‌اندازی بیتکوین ۵۰ واحد بود. پس از هر ۲۰۰,۰۰۰ بلاک، پاداش استخراج شبکه نصف می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ پاداش استخراج بیتکوین نصف شود و به ۶.۲۵ واحد کاهش یابد. از نظر تئوری کم شدن پاداش استخراج بیتکوین کمیابی آن را افزایش می‌دهد و باعث افزایش قیمت می‌گردد اما این موضوع قطعی نیست. تخمین زده می‌شود که استخراج همه واحدهای بیتکوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

زمان بلاک بیتکوین ۱۰ دقیقه است ، تقریبا هر ۱۰ دقیقه بیتکوین‌های جدید تولید می‌شوند و به یک ماینر تعلق می‌گیرند.

استخر استخراج

امروزه به دلیل گسترش شبکه و دستگاه‌های استخراج قدرتمند ، استخراج مستقیم بیتکوین توسط کمتر کسی امکان پذیر است و اغلب ماینرها به محل‌هایی مجازی به نام استخر استخراج (mining pool) می‌پیوندند.

ماینرهای سراسر دنیا دستگاه‌های استخراج خود را به استخرهای استخراج معتبر متصل می‌کنند و استخر استخراج به نمایندگی از همه و با مجموع قدرت پردازشی که دارد، برای ماینینگ و به دست آوردن پاداش بلاک تلاش می‌کند. در اینجا ماینرها دیگر به طور فردی و مستقیم برای پاداش بلاک به رقابت نمی‌پردازند بلکه نسبت به قدرت پردازشی که دارند، از استخر استخراج به طور مرتب بیتکوین دریافت می‌کنند.

در صورت اقدام به استخراج مستقیم بیتکوین توسط یک ماینر عادی ، شانس حل کردن بلاک نزدیک به صفر خواهد بود.

جهت مشاوره در مورد مشخصات فنی و قیمت انواع ژنراتور روی این لینک کلیک کنید